Manu makaa tuossa jaloissa ja on tosi kipeä. Odottelen eläinlääkärin soittoa että lähdetäänkö Helsinkiin päin magneettikuvauksiin ja leikkaukseen vai mitä pitää nyt tehdä...... Manun selkä on täysin krampissa ja kivut kipulääkkeistä huolimatta on kovat.

Mietin että onko järkeä ottaa tavallisia röntgenkuvia joita eläinlääkäri ensin ehdotti koska Manulla on täysin selviä neurologisia oireita. Eihän tavalliset kuvat näytä muuta kun selän luut ja niiden tilan. Jos on kyse välilevyn pullistumasta niin pahimmassa tapauksessa Manu voi halvaantua jos ei saa ajoissa apua. 

Eilen käytiin hierojalla Manun kanssa koska eläinlääkäri sitä ehdotti, siihen mennessä Manun tila olikin parantunut jonkin verran. Nyt ollaan sitten taas lähtöasemissa....Hieroja oli sitä mieltä että selkä ei ole ihan pelkästään vain jumissa vaan epäili että jotain pahempaa  vois olla mukana. Myös hieroja löysi selviä neurologisia oireita että ei tää vaan mun vilkasta mielikuvitustani ole.

Selkähän tulee jonkin verran kipeäksi kun sitä hierotaan mutta noin kipeäksi se ei saisi normaalisti tulla ja juttelin hierojan kanssa äsken puhelimessa ja hän kyllä suositteli magneettikuvausta kuten suositteli jo eilen kun näki Manun ja teki testejä sille. Joten muutaman tonnin menoerä on Manussa mutta se ei ole mikään ongelma jos vain koira saadaan kuntoon, mä en todellakaan laske rahassa koiran elämänlaatua.

Eilen mentiin sitten Mintun kanssa sinne sterilointiin ja sekin jäi tekemättä. Eläinlääkäri löysi Mintulta sivuäänen sydämestä ja se pitää tutkia ennenkuin Minttu leikataan. Mintun sivuääntä ei ole koskaan ennen kuultu joten se on uusi juttu ja johtuu lähes 100% varmuudella tästä kyynpuremasta jonka jälkioireista Minttu kärsi monta kuukautta muutenkin, sen jälkeen sitä ei ole kuunneltu joten jossain välissä käärmeenmyrkyn jälkiseuraukset on mitä luultavimmin tehneet läppään pienen vian.. Eläinlääkärin mukaan hyvin usein kyynmyrkky vaikuttaa myös sydämeen.

Onneksi Mintun ongelma on mitä luultavimmin hyvin pieni, sillä ei ole ollut koskaan mitään oireita ja sivuääni kuulosti kuulemma hyvin vaarattomalta ja heikolta, mutta siellä se kuitenkin oli. Joten perjantaina viedään Minttu sydänlääkärille sydänfilmiin ym. tutkimuksiin...eilinen käynti maksoi verikokeineen 186 euroa, onneksi verikokeet olivat kaikkiihan Ok  joten mikään akuutti tuo MIntun sydänjuttu ei onneksi ole.

Mietin että sydänlääkäri kaikkine kokeineen maksaa varmaankin siinä 400 egeä ja sitten sterilisaatio 520 euroa Mintun painoisella koiralla...se kun menee painon mukaan. Mietin tuota sterilisaatiota sitten uudellen tietenkin jos näyttää siltä että Mintulla olisi tullut jotain isompaa vikaa sydämeen. Jos vika on harmiton niin sitten Minttu menettää retaleensa....

On se hemmetin hyvä että meillä on koirille kalliit vakuutukset, jos tuon koko summan joutuis itse maksamaan niin leipäjonoonhan tässä pitäis mennä 

Mä olen ihan hemmetin kiukkuinen kun olin alunperin sitä mieltä että Manulla näkyy ihan selviä neurologisia oireita, mä kyllä osaan tunnistaa ne oikein hyvin sattuneesta syystä......Mä olen lukenut neurologiaa aika paljon vaikka en lääkäri olekaan, mutta joutunut opiskelemaan myös sitä alaa kuitenkin tässä vuosien mittaan.

Katsotaan nyt miten käy, huomenna mun on itse mentävä sairaalaan taas kerran ja pitäis päästä sieltä pois seuraavana päivänä...mutta mä yritän että en joutuis olemaan yötä. Ei mulla ole nyt aikaa sairastaa, on tässä tärkeämpääkin tekemistä

Elämä ei aina hymyile kauniisti, on näitä mustia päiviä välissä - mutta uskon kuitenkin lujasti että tästä selvitään. Mä en anna periksi vaan teen kaiken sen eteen että koirien ei tarvi ainakaan kärsiä kipuja eikä sairastaa muutenkaan turhaan......Jos on leikkaus Manulla edessä niin sitten leikataan - maksoi mitä maksoi......

 

Tultiin juuri Tuhatjalasta, päivystävältä eläinlääkäriltä ja Manu sai opiaattipistoksen ja mitä luultavammin joudutaan viemään se yöksi sinne kipuhoitoon. Manun paperit on nyt Helsingissä Aistissa neurologilla...huomenaamulla soitto sinne ja melko varmaan Manu viedään sinne jatkotutkimuksiin heti huomenna jos vaan suinkin mahdollista...Jotenkin vaan tuntuu nyt aika huonolta noiden oireiden perusteella......

Mua suututtaa ihan mielettömästi kun viikko sitten se ensimmäinen eläinlääkäri ei uskonut mua kun sanoin että Manulla on ihan selviä neurologisia oireita, soitin niistä sille vielä jälkeenkin päin samana päivänä muutaman kerran mutta kaipa se vaan aatteli että oon hysteerinen........ Kyllä mä ihan varmasti osaa sen alan oireet tunnistaa. Jos eläinlääkäri ei osaa niitä tunnistaa niin on se kumma juttu.

Nyt on mennyt viikko hukkaan ja oireet pahentuneet moninkertaisesti.

Mä olen vaan niin vietävän vihainen.........ja surullinen....

 

Jatkoa.....

Keskiviikko- Tänään Manu vietiin Helsinkiin Aistiin neurologille ja magneettikuvauksiin. Selässä on välilevyn pullistuma ja se leikataan huomenna. Joten olin oikeassa niistä neurologisista oireista. Miksi eläinlääkärit eivät kuuntele eläimen omistajaa?

Lääkäri oli toiveikas leikkauksen onnistumisesta joten ihan kaikki toivo ei ole vielä heitetty vaikka kuntoutus onkin pitkä prosessi ja voi olla että vakuutus ei maksa mitään koska syy välilevyn pullistumaan eli tyrään on Manun synnynnäinen pikku vika selässä, myös se selvisi magneettikuvista.

Joten nyt varaudutaan noin 3000 - 4000 tuhannen euron eläinlääkärilaskuihin.............Pääasia on kuitenkin se että Manu tulis kuntoon ja se on kuulemma erittäin todennäköistä että Manu olisi sen jälkeen täysin kunnossa. Tietenkin selkä ei ikinä tule kestämään ihan hurjan kovaa rasitusta koska siinä on synnynnäinen vika. Mutta sitten tehdään pienempiä lenkkejä. Nyt kun tietää että on vikaa niin osaa varoa, eihän sitä osaa varoa kun koira ei ole ikinä näyttänyt siltä että sen selässä olis mitään ongelmaa.

Mun pitäis olla nyt sairaalassa, mutta livahdin kotiin ja meen huomenna tähystykseen ja/tai leikkaukseen suoraan kotoa, en halunnut nyt olla missään osastolla ihmisten joukossa. Ei oo nyt ollenkaan sellanen fiilis että jaksais kuunnella kenenkään vaivoja........